Wednesday, March 9, 2016

برند

برند نامی است که برای معرفی یک محصول به کار می رود و به آن اعتبار می بخشد. به عبارتی به محصول مورد نظر ارزش می دهد و آن را به نسبت سایر محصولات منحصر به فرد می کند. البته باید خاطر نشان شد که برند تنها یک نام و یا سمبل نیست، بلکه مجموعه ای از ویژگی های مختلف است که در ذهن مخاطب یک محصول معتبر را تداعی می کند.با توجه به این مطلب می توان گفت که تعریف برند به یک جمله ی خاص محدود نمی شود و می توان تعارفی متفاوتی از آن را ارائه داد.

برند یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان می باشد برند تصویری است که شرکت را با همه ی ویژگی هایش معرفی می کند و تصویری از آنچه را که هست در ذهن بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان و … ایجاد می کند. 

در واقع برند نشانه ای است که شرکت را از رقبا متمایز می کند و همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط همان شرکت می باشد.

لازم به ذکر است که امروزه برند و مشتری رابطه ی مستقیمی دارند به نحوی که تعریف شخص از محصول باعث شناخته شدن آن محصول می شود. به عبارتی یک برند با تعریفی که خریدار ارائه می دهد شناخته می شود. و ذهنیت شخص باعث تعریف آن برند می باشد.به همین دلیل طراحی لوگو و مشخصات ظاهری محصول بسیار مهم است تا بتواند به بهترین شکل ممکن خود را به خریدار معرفی کند و بتواند در ذهن مصرف کننده خود را بی نظیر و منحصر به فرد نشان دهد و برندی محبوب تبدیل شود.

هر برند دارای مشخصات و ویژگی هایی است که محصول مورد نظر با آن شناخته می شود. برخی از آن ها را بیان می کنیم:

§         باید جدید باشد و ذهنیت خوبی را ایجاد کند.
§         باید ثبت شده باشد و معتبر باشد.
§         باید دارای قیمت مقرون به صرفه باشد.
§         دارای تبلیغات مناسب باشد و به راحتی شناخته شود.
§         دارای نامی مناسب و یکتا باشد.
§         منحصر به فرد باشد و متمایز باشد.
§         کپی و تقلیدی از سایر محصولات نباشد (اصل)

در درجه ی اول اعتبار برند بسیار مهم و قابل توجه است. زیرا در این صورت خریدار و مصرف کننده با توجه به اطمینانی که به برند مورد نظر دارد،آن را تهیه می کند و آن را به سایر کالاهای موجود و مشابه ترجیح می دهد. بنابراین تمامی تلاش ها در برندسازی در زمینه ی جلب نظر مشتری است. بدین منظور باید وقتی که مردم تبلیغات را می بینند یا نام برند را می شنوند تصویری که از آن رادارند در ذهن خود تداعی کند.

No comments:

Post a Comment