Wednesday, March 9, 2016

برند

برند کلمه ای انگلیسی است که برای معرفی کالا و یا محصولی به کار می رود. و باعث تمایز و تفاوت کالا با سایر محصولات مشابه می شود. به عبارتی دیگر برند مشخصات یک محصول را ارائه می دهد و معرفی می کند. لازم به ذکر است که مفهوم این کلمه در کشورمان از ارزش بالاتری برخوردار است. به عبارتی برند دارای جایگاه اجتماعی بالاتری به نسبت سایر کشور هاست.

زیرا کلمه ی برند تداعی کننده ی محصول و کالایی شناخته شده و دارای اعتبار بالاست که دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است. به همین دلیل یکی از مسائل اصلی و قابل توجه در برند سازی بازار هدف است که تلاش می کند بیشترین آمار افراد را دربرگیرد. بنابر این بازاریابی یکی از اساسی ترین و شاید مهم ترین عامل در شناخته شدن و مورد قبول واقع شدن یک برند است. هرچند که محصول باید ویژگی ها و برتری های بیشتری نسبت به سایر محصولات داشته باشد تا بتواند جایگاه خود را ارتقا دهد.

همان گونه که بیان کردیم برای این که برند به یک جایگاه مناسب برسد باید ویژگی های برند را دارا باشد که به اختصار آن ها را بیان می کنیم:

·         معتبر باشد
·         از جذابیت بالایی برخوردار باشد
·         بی همتا باشد و خدماتی جدید را ارائه دهد
·         اصل باشد (به عبارتی کپی از برندهای مشابه نباشد)
·         تصویری خوب در ذهن ایجاد کند
·         کاملا قانونی باشد و به رسمیت شناخته شود

برای ساختن یک برند معتبر و شناخته شده و محبوب باید مجموعه ای از عوامل در کنار یکیگر قرار گیرند و همگی به بهترین صورت ممکن عمل کنند. به عبارتی برند سازی شامل مراحلی همچون ایجاد مزایایی جدید و بازاریابی قوی و طراحی خاص لوگوی ارائه شده و روابط عمومی قوی می باشد. بدین ترتیب یک برند محدوده ی بیشتری را دربرمی گیرد و روز به روز مرزهای آن افزایش می یابد و حتی مرزهای بین المللی را شامل می شود. به همین دلیل برندهایی همچون مک دونالد، اپل، سامسونگ، گوگل و... از جمله بهترین ها در دنیا هستند.

ناگفته نماند، برند سازی چندان کار ساده ای نیست زیرا نمی توان به طور یقین و با تعیین فرمولی خاص یک محصول را با موفقیت به بازار ارائه نمود. اما آن چه که واضح است، رعایت مسائلی همچون دانش و تخصص و ارائه ی ایده های نابی است که یک محصول را در نوع خود متمایز می کند. بنابراین برند با گردهم آمدن و همکاری تیمی متخصص و متعهد و ارائه ی جدید ترین نظریه ها و افزایش روابط در عرصه های مختلف و تبلیغاتی تاثیرگذار می توان به هدف اصلی که همان تبدیل شدن به برندی معروف است، رسید.

No comments:

Post a Comment